Looking for something | 2015

Fundação D. Luís. Cascais, Portugal.

 Luísa Santos


Looking for something (2015)de Mónica Capucho (1971), é uma série em que a palavra assume-se simultaneamente enquanto sujeito e objecto. Esta série consiste num conjunto de quase uma centena de trabalhos que adoptam formas diversas – ora telas, ora blocos de cimento, ora blocos de gesso, ora segmentos de madeira, ora acrílico transparente, ora papel. Looking for something parece, a uma primeira leitura, colocar a palavra no domínio da imagem.


Uma leitura mais profunda da série permite perceber o mais interessante da sua existência: o conjunto de trabalhos apresenta-se, por um lado, como investigação metódica, aos níveis conceptual e formal, sobre algo desejável mas não definido (something / alguma coisa), e por outro lado, como apelo à relação com o espectador, pelo confronto perante frases que remetem para questões universais do comportamento humano. As frases relacionam-se aqui com os materiais em que são inscritas, acentuando as suas leituras duplas. Trata-se assim, mais do que explorar os aspectos formais da palavra e da matéria, de hiperbolizar os seus significados duplos com recurso a comparações que remetem para observações do mundo que nos rodeia.


A série Looking for something revela camadas com várias leituras que estão muito para lá das sucessivas e irrepreensíveis velaturas da tinta que definem a sua forma. Camada sobre camada, em superfícies espessas, frases sobre diferentes superfícies e cores, revelam tantas camadas de interpretação quantas velaturas. Se olharmos para o momento da arte em que muitos artistas começaram a usar a linguagem como ferramenta, percebemos como o conceito, o processo e a forma se interligam. Por outras palavras, como a palavra pode ser, simultaneamente, sujeito e objecto, conceito e forma.

Na arte conceptual dos anos 60 tornou-se prática comum juntar texto a objectos, ao género de um dicionário com imagem a que a uma imagem correspondia um texto explicativo. Artistas como René Magritte, usaram o texto como anti-arte ou enquanto sentimento anti-estético, numa rejeição clara aos convencionalismos artísticos da época. Nas décadas mais recentes, artistas como Lawrence Weiner, Bruce Nauman, Douglas Gordon e John Baldessari começaram a usar a palavra enquanto trabalho artístico per se. Na arte contemporânea, a palavra tem sido ferramenta para explorar ideias tão diversas como a passagem do tempo; a evolução ou comportamento de um material sobre suportes como papel, pedra e parede; a construção de mensagens tão, aparentemente, absurdas quanto irónicas de observações que nos deixam num impasse entre o riso e a reflexão crítica; e o confronto directo com o observador provocando uma resposta imediata. E é precisamente neste modus operandi, entre reflexão sobre a matéria e observação dos comportamentos sociais e humanos, que o trabalho de Mónica Capucho assenta e onde reside o seu fascínio.


O seu trabalho, na diversidade dos materiais e suportes que utiliza, define situações que convocam o espectador para a redescoberta da palavra e dos seus significados múltiplos através de referências às memórias colectivas que por elas trespassam. Todos os trabalhos da série Looking for something, independentemente da matéria que os forma, são habitados por frases pintadas em letras maiúsculas de um mesmo alfabeto sem patilha, que começam, invariavelmente, por Looking for. Trata-se de uma procura sistemática de um qualquer objecto de desejo com a indefinição inerente à ideia de “something”. Por outras palavras, trata-se de procurar e desejar qualquer coisa, sem saber exactamente como definir aquilo que se deseja.


O conjunto de peças verticais, de 200x5x4 cm, pintadas nos opostos preto / branco, colocam-nos perante mensagens opostas mediante a posição em que estamos. Ora lemos as frases Looking for black, com a dificuldade de legibilidade imposta pela pintura a preto sobre preto, ora Looking for white, com a mesma legibilidade difícil, a branco sobre branco; ora Looking for visibility com letras brancas no grau máximo de visibilidade, pelo contraste com o fundo preto, ora Looking for invisibility, pintada a branco sobre fundo branco, recusando quaisquer contrastes visuais; ora Looking for disorder, ora Looking for order; ora Looking for more, ora Looking for less. Somos assim confrontados, preto no branco, com a permanente insatisfação e os sentimentos contraditórios que nos caracterizam enquanto seres humanos inseridos numa sociedade contemporânea.


As palavras da série Looking for something nem sempre são visíveis a um primeiro olhar. O conjunto de peças horizontais de 5x100x4 cm, pede-nos tempo, já que a legibilidade estará sempre condicionada às condições de luz e sombra inerentes ao espaço e da posição do espectador em relação aos objectos. Muitas vezes, as palavras aparecem pintadas na mesma cor numa tonalidade ligeiramente mais clara ou mais escura que a cor do fundo ou diferenciadas apenas por uma textura diferente. Outras vezes, surgem - palavras e fundo -exactamente na mesma cor, tom e textura pedindo ainda mais atenção de quem as observa. Frases como Looking for balance e Looking for support são pintadas a azul sobre azul; a branco sobre branco desvendam-se frases como Looking for white; Looking for heaven e Looking for discretion; a preto sobre preto Looking for rationality Looking for mistery; a cinzento sobre cinzento Looking for silence; Looking for simplicity e Looking for sensitivity e a vermelho sobre vermelho podemos ler frases como Looking for red e Looking for love. Se umas vezes as palavras remetem objectivamente para as cores com que são pintadas, outras vezes apelam para o campo subjectivo das emoções que Mónica Capucho associa às cores, concedendo-lhes significados duplos como em Looking for justice pintada a preto sobre preto, num comentário irónico à justiça do tempo em que vivemos.

No mesmo conjunto de peças horizontais, há também frases que parecem saltar do fundo, pela força do contraste de cores a que se associa a força ou a ironia das mensagens: Looking for trouble pintada a preto sobre vermelho; Looking for intensity pintada a azul sobre o seu oposto, o laranja próximo do vermelho; Looking for uniqueness pintada a preto sobre fundo cinzento; Looking for isolation a preto sobre azul. Em qualquer uma das composições, parece sempre que as pinturas assumem uma personalidade própria com as quais nos identificaremos mais ou menos, mediante a nossa própria personalidade.

Numa série anterior, Banded Apparatus (2012), Mónica Capucho escolheu dar instruções precisas sobre o que podemos ver – one gray stripe, pintado a cinzento sobre uma tira igualmente cinzenta, com 5x100x4 cm; twenty gray stripes, pintada a cinzento em uma das vinte tiras de diferentes tonalidades de cinzento com intervalos de tiras brancas. Aqui, as frases pintadas por cima das telas, descreviam-nas factualmente num processo reminiscente de One and Three Chairs (1965) de Joseph Kosuth.

Em Looking for something, a matéria é tratada com o mesmo rigor das séries anteriores, o que implica enorme conhecimento e mestria técnica. Contudo, já não se trata tanto da reflexão sobre aquilo que vemos objectivamente ou do que é feito aquilo que vemos (como nos seus trabalhos de 2000, em que as palavras correspondiam ao nome técnico da tinta com que eram pintadas) mas muito mais de jogos de palavras, muitas vezes complexos e sempre numa relação de subjectividade perante o mundo que nos rodeia.

A materialidade da madeira dos trabalhos , de 185x200cm, da série Looking for something é reforçada pela técnica, com verniz que lhe desvenda os veios, e com as frases que servem, simultaneamente, de descrição do suporte – Looking for woodLooking for nature – e de duplo sentido para o que a ideia desta matéria remete – Looking for simplicity. As palavras são, na sua etimologia (do Grego, parábola), poderosas construções comparativas. É da configuração da palavra como comparação com algo vivenciado que nasce o trabalho de Mónica Capucho, muito mais do que das formas das letras, das palavras e das frases. É assim, mais da ideia de que as palavras são dispositivos que geram uma articulação de vivências subjectivas a partir de um conjunto de observações sociais e menos a partir de uma estética das palavras enquanto organização visual que as suas composições se desenvolvem.

O trabalho de Mónica Capucho assenta no jogo da recepção, na medida em que todo o leitor reinterpreta, mas segundo possibilidades colocadas no texto, como implicou Mallarmé com a sua poesia simbolista. As peças de cimento, de acrílico, e de gesso, horizontais, de 5x100x4 cm, são exemplares no modo de construção das frases e das palavras que as habitam, com um apelo forte ao acaso, ao jogo e à ironia. Quando lemos Looking for concrete sobre cimento, Looking for transparency sobre acrílico e Looking for matter sobre gesso, é difícil escaparmos à interpretação e à relação com a existência - ou o desejo dessa existência – de alguma coisa concreta, transparente e com importância no nosso quotidiano. As possibilidades de interpretação serão tantas quantas pessoas lerem.

O que o processo compositivo da série Looking for something estabelece, em última instância, numa máquina irónica sobre a multiplicidade de significados da palavra e dos pensamentos que a originam, é a impossibilidade de textos definitivos. Tratam-se de exemplos de propostas que somadas, nas suas interpretações possíveis, traduzem uma ideia abstracta de linguagem. Estamos assim perante composições, interpretações e abstracções que são tão inerentes ao processo de construção de memórias colectivas que formam a sociedade como aos processos da arte, num constante limbo entre subjectividade e objectividade, entre conceito e forma.



Looking for something | 2015

Fundação D. Luís. Cascais, Portugal.


Mónica CapuchoLooking for something (2015) by Monica capucho (1971) is a series in which the word comes forward both as subject and as object. This series consists of a set of almost one hundred works using different materials – canvases, concrete blocks, plaster blocks, wood sections, see through acrylic or paper. Looking for something seems, on a first reading, to set the word in the field of the image.
A deeper reading of the series, however, allows a better understanding of the greater interest of its existence: the set of works appears, on one hand, as a methodical search, both at conceptual and formal levels, for something desirable yet not defined (something); on the other hand as an appeal to a relation with the looker-on through comparison of sentences that send to universal problems of human behaviour. The sentences are here related to the materials where they are inscribed, therefore emphasizing their double readings. More than exploring the formal aspects of the word and the material used, the purpose is to accentuate their double meaning, resorting to comparisons that send us back to observations of the world around us.
The series Looking for something reveals layers with various readings that go far beyond the successive and irreprehensible layers of paint defining its form. Layer upon layer, in dense surfaces, sentences on different surfaces and colours reveal as many layers of interpretation as layers of paint. If we look at that moment in art when many artists began to use language as a tool, we will understand how concept, process and form are linked together. In other words, we will understand how the word can be, at the same time, both subject and object, both concept and form.
In the conceptual art of the sixties it became common practice to add text to objects, like a dictionary with a picture, where to each picture corresponded an explaining text. Artist such as René Magritte used text as an anti-art or as anti-aesthetic feeling, in a clear rejection of the artistic stipulations of that time. In more recent decades, artists such as Lawrence Weiner, Bruce Nauman, Douglas Gordon and John Baldessari, began to use the word has an artistic work, per se. In contemporary art, the word as been the tool to explore ideas as different as: the passing of time; the evolution or behaviour of a material on surfaces such as paper, stone or wall; the construction of massages, apparently as absurd or ironic, of observations, leaving us between a laugh or a critical reflection; and the direct confrontation with the looker-on, causing an immediate response. And it is precisely in this modus operandi, between reflection about the material and observation of social human behaviour that Mónica Capucho’s work lies and there dwells its fascination.Her work, in the variety of materials used, defines situations appealing to the looker-on to re-discover the word and its multiple meanings, through references to the collective memories they embody. All the works in the series Looking for something, besides the material giving then form, are inhabited by sentences painted in capital letters of the same alphabet. They start invariably by Looking For. It is a systematic search for a desirable object, yet not defined, as the idea of Something conveys. In other words, it is all about searching and wanting something without knowing exactly how to define it.
The set of vertical woks, 200X5X4 cm, painted in the opposites black/white, places us in front of opposing messages, according to our position. We either read the sentences Looking for black with the difficulty added by the painting of black letters on black background, or Looking for white with the same problem resulting from white letters painted on a white background; or Looking for visibility with white letters, very clear by contrast on a black surface; or Looking for invisibility, painted white on a white background, refusing any visual contrast; or Looking for disorder, or Looking for order; or Looking for more or Looking for less. We are thus confronted clearly with the permanent dissatisfaction and contradictory feelings proper to human beings living in a contemporary society.
The word of the series Looking for something are not always visible at first sight. The set of Horizontal works, 5X100X4cm, demands time, since the legibility is conditioned by light and shade of the area and by the position of the looker-on in relation to the objects. The words are often painted in the same colour of the background, only slightly darker or lighter, the difference being only in the textures of both letters and background. Other times words and background appear in exactly the same colour, shade and texture, requiring an even greater attention. Sentences such as Looking for balance and Looking for support are painted blue on blue; painted white on white one uncovers sentences such as Looking for whiteLooking for heaven and Looking for discretion; painted black on black Looking for rationality and Looking for mystery; painted gray on gray Looking for silenceLooking for simplicity and Looking for sensitivity; and painted red on red we can read sentences such as Looking for red and Looking for love. If sometimes words are objectively connected with the colours used, other times they appeal to the subjective field of emotions that Mónica Capucho associates with the colour, giving then a double meaning, as in Looking For Justice painted black on black, in an ironic remark about the justice of the times we live in.
In the same set of horizontal works there are also sentences standing out from the background by the use of a strong colour contrast, associated with the strength or irony of the messages: Looking for trouble, panted black on red; looking for intensity, painted blue on its opposite colour, orange near red; Looking for uniqueness painted black on gray; Looking for isolation, painted black on blue. In all these compositions it looks as if each painting takes over its own personality, to which we would more or less identify ourselves according to our respective personalities.
In a former series Banded Apparatus (2012), Mónica Capucho chose to give precise instructions about what we could see – One gray stripe, painted gray on an equally gray stripe, 100X5X4cm, Twenty gray stripes painted gray in one of the twenty stripes in several shapes of gray, interspersed with white stripes. Here the sentences painted on the top of the canvases, described them objectively in a process that reminds us of One and Three Chairs (1965) by Joseph Kosuth.
In Looking For Something the material is treated with the same precision of the former series, witch implies a vast knowledge and technical mastership. However it no longer is a reflection of what we objectively see or of what the work we see is made of, (as in her works of 2000, where the words used corresponded to the technical name of the paint). It consists much more of playing with words, sometimes rather complicated and always in a relation of subjectivity before the world surrounding us.
The texture of the wood works, 185X200cm, of the series Looking for something is reinforced by the technique of applying a varnish to enhance the wood veins. The sentences used describe the material Looking for woodLooking for nature and at the same time have a double meaning pointing to the idea of this material – Looking for simplicity. Words, from their etymology (from Greek, parábola) are powerful comparative constructions. It is from comparing the word with something experienced that Mónica Capucho’s work springs, so much more than from letters, words, sentences. It is so much more from the idea that words are vehicles generating an articulation of subjective experiences coming from word-aesthetics as a visual organization, that her compositions develop.
Mónica Capucho’s work is based on the game of reception, since every reader reinterprets, according to the possibilities set in the text, as Mallarmé implied with his symbolist poetry. The concrete, acrylic and plaster horizontal works, 5X100X4cm, are exemplary in the way of constructing the sentences and words that live in them, with a strong appeal to chance, play and irony. When we read Looking For Concrete on concrete, Looking For Transparency on acrylic or Looking for Matter on Plaster, it is difficult to escape interpreting and relating to the existence – or the desire for that existence – of something concrete, transparent and important in our daily lives. Interpretation possibilities are as many as the readers.
Last but not the least, what the composition process of the series Looking for something establishes, an ironic machine of multiple meanings of the word and thoughts that gave birth to it, is finally the impossibility of definitive texts. It is all about examples of proposals which, together with their possible interpretations, translate an abstract idea of language. We are thus facing compositions, interpretations and abstractions that are as inherent to the process of building the collective memories forming society as the processes, memories forming society as the art processes, in a constant limbo between subjectivity and objectivity, between concept and form.





Using Format